Ce vârstă are eLearningul? | SIVECO Romania

Ce vârstă are eLearningul?

Duminică, Iunie 16, 2013

Psihologul William Glasser spunea că reţinem 10% din ce citim şi 80% din ce experimentăm.

Iată de ce nu mai miră pe nimeni dezvoltarea spectaculoasă a eLearningului care face saltul de la învăţarea prin memorare la învăţarea prin experiment.

În august 2010, o căutare pe Google după e-learning oferea aproximativ 197.000.000 de referinţe. Azi apar peste 1.130.000.000. La nivelul Uniunii Europene, eLearning este un cuvânt cheie în construirea unei Europe moderne, digitale, pe care o numim eEuropa (European knowledge society).

Cu asemenea argumente, suntem interesaţi, firesc, să aflăm încotro se îndreaptă piaţa de eLearning şi care este aportul României?

Florin Ilia, Vicepreşedinte SIVECO Romania ne oferă răspunsurile într-un interviu acordat revistei IT Trends.

IT Trends: “e” din eLearning vine de la “electronic” sau de la “engaged” - a captiva, a antrena?

Florin Ilia: Ambele variante, dar o prefer pe-a treia! “e” vine de la “enhanced” - învățare îmbogățită, intensificată. Toate proiectele mari de educaţie pe care firma noastră le dezvoltă sunt definite de această idee. Obiectivele didactice sunt în prim-plan, iar IT-ul vine să le întregească, să le susţină. Deși firma noastră este de IT, am înțeles asta de la început și ne-am aliat cu pedagogi. Tot ce contează este ca elevul să fie în centrul atenţiei. Trebuie să ne gândim cum îl ajutăm să abordeze viaţa lui de după şcoală, când va intra pe piaţa muncii, când va trebui să fie pregătit pentru meserii care azi nu există. Aceasta este preocuparea esenţială.

În toate ţările lumii există un interes crescut pentru utilizarea eLearningului în şcoli de către elevi şi profesori. Când SIVECO a intrat în acest domeniu acum peste zece ani, eLearningul era legat de universităţi şi corporaţii, de fapt aşa a şi pornit, ca un instrument pentru pregătirea la distanţă a adulţilor. Folosirea eLearning-ului în clasă, la școală, ca instrument în mâna profesorului, a fost una din inovațiile platformei noastre AeL. Azi, am adus eLearningul în 30.000 de şcoli din Europa, Comunitatea Statelor Independente, Golful Persic, nordul Africii, în cadrul unor proiecte care sunt bazate pe principiul “enhanced learning”.

România a devenit un exportator de inteligenţă, iar acest lucru a fost posibil pentru că am putut replica cu rezultate excepţionale în ţări îndepărtate, cu o cultură diferită, unul dintre cele mai mari proiecte realizate în România: Sistemul Educaţional Informatizat.

IT Trends: Putem vorbi de tendinţe în eLearning?

Florin Ilia: eLearning are puterea de a îngloba toate tehnologiile noi - Wearable Technology (“tehnologia purtabilă” , cum sunt, de exemplu, ochelarii inteligenţi Google Glasses), Augmented Reality care îmbogăţeşte percepţia realităţii prin suprapunerea unor elemente generate de calculator precum texte explicative, grafică animată, hărți, sau dispozitivele Natural Interface care oferă o interacţiune naturală cu tehnologia, apropiată de modul în care oamenii comunică. Toate aceste tehnologii vin să potenţeze învățarea și predarea. Suntem mândri că în laboratoarele noastre de cercetare avem echipe dedicate care lucrează cu aceste noi instrumente care acum nu se folosesc pe scară largă, dar care vor fi subînțelese nu peste mulți ani.

IT Trends: Ce vor elevii? Ce oferă şcoala?

Florin Ilia: Şcoala trebuie să se adapteze. Există modelul clasic de învăţământ bazat pe un corp de cunoştinţe relativ static care este folosit de generaţii, sub autoritatea magistrală a profesorului care trebuie ascultat. Modelul acesta e respins de elevii digitali de azi.

Când profesorul scrie la tablă, stă cu spatele la elevi! Lecțiile interactive îl eliberează de această rutină de transcriere, îi permit să-și petreacă timpul din clasă interacționând cu elevii, cu fața la ei, descoperind cunoașterea împreună. Contrar temerilor unora, tehnologia nu dezumanizează ora, ci dimpotrivă, îi dă profesorului mai mult timp față în față cu elevii.

Ce vedem la generaţiile de acum este puţin îngrijorător. Elevii profită de faptul că şcoala nu s-a adaptat încă la lumea lor digitală şi resping în bloc modelul în sine dar și calităţile tradiționale ale acestuia – rigoare, concentrare, disciplină, muncă. Ori şcoala tocmai asta trebuie să rezolve, să recupereze această prăpastie de comunicare şi să găsească metoda de a transmite valorile esenţiale către noii elevi, într-un mod în care aceștia le pot recepționa.

IT Trends: Putem vorbi de o maturizare a eLearningului? Dacă ar fi să-i daţi o vârstă, care ar fi aceea?

Florin Ilia: În 2001, când echipa noastră a lansat eLearning în România, am făcut pionierat. Nu exista pe piaţă niciun produs de eLearning dedicat școlilor, aşa că noi am construit unul de la zero. L-am lansat în 2001, dar am lucrat ani buni înainte şi am conceput un produs nou, care a constituit mai târziu un model pentru multe firme. Un produs a cărui valoare a fost recunoscută în toată lumea, un exemplu de bună practică premiat în cele mai mari competiţii internaţionale - World Summit Award, eLearning Awards, Information and Communication Technology Awards, European eGovernment Awards sau de organizaţii precum International Project Management Association, UNESCO etc.

Azi, eLearningul încă îşi croieşte drum. Noi în România stăm mai bine decât mulți, dar atenție, asta nu pentru că am ajuns la sfârșitul drumului, ci fiindcă nu toți l-au început. De aceea, nu pot fi generos cu vârsta eLearningului pentru că rămâne încă să fie asimilat pe scară largă.

IT Trends: Există preocupări pentru eficientizarea procesului educativ, există instrumente…mai sunt motive să rămâi neinstruit?

Florin Ilia: Ar trebui să te izolezi forţat ca să nu înveţi. Azi e mai uşor ca oricând să înveţi, ba chiar avem problema inversă, de a alege din ploaia continuă de informaţii pe cele care ne duc spre ceva util. Informaţia nu e formaţie şi Google nu e profesor. Rolul profesorului în educaţia copiilor rămâne la fel de important. Vorbim de copiii “nativi digital”, copii care află de Google înainte de a răsfoi o carte. Un aforism spune Admiră-ţi părinţii, au făcut şcoala fără Google. Copiii generaţiei Y au învăţat “alfabetul” qwerty înainte de a ajunge la şcoală.

Viitorul aparține acelora pe care familia, școala și propriile eforturi îi vor ajuta să devină experți în învățarea inteligentă.