Cum ne pregătim copiii pentru meseriile de mâine? | SIVECO Romania

Cum ne pregătim copiii pentru meseriile de mâine?

Joi, Septembrie 11, 2014

Imaginați-vă că sunteți în anul 2020 și citiți ofertele de joburi. Firmele caută Avatar designer, Urban agricultural, Seed capitalist, Longevity consultant, Digital life manager, Cyber security officer, 3D Food Printers. Vă spun ceva aceste meserii? Probabil că nu. Și totuși, ele vor exista în viitorul apropiat, iar copiii de azi le vor practica. Întrebarea este: cum îi pregătim acum pentru ziua de mâine?

În laboratorul de fizică al Colegiului Național Grigore Moisil din București, cinci adolescenți de clasa a XII-a lucrează la doi roboți pe care îi vor prezenta într-un concurs național. E o imagine mai puțin obișnuită, mai ales că vin în week-end-uri când ar putea face cu totul altceva. Totuși, ei vin și lucrează alături de profesoara lor Mihaela Garabet, doctor în fizică, un dascăl așa cum și-ar dori toți elevii să aibă, care a știut cum să le transmită pasiunea pentru cercetare.

Copiii se pregătesc de Olimpiada de Robotică și au nevoie de 3 kituri cu roboți Lego care costă 1.000 de euro, bani pe care nu-i au. Dar nu-și bat capul cu asta, chiar dacă succesul în competiții este dat și de investițiile care trebuie făcute. Până vor găsi un sponsor - poate cineva pasionat de fizică, roboți - adolescenții reglează cu atenție senzorii de lumină și culoare pe care îi au la dispoziție și vorbesc între ei  într-un limbaj ce ar necesita traducere pentru orice novice.  Andrei Mihăilescu, Răzvan David, Leonard Lupu, Andrei Antonescu și Tami Gheorghe au învățat să lucreze în echipă, să descopere și să cerceteze împreună cu o profesoară dăruită, dintr-un liceu de elită. Ei sunt pregătiți oricând pentru orice meserie pe care viitorul le-o va oferi. 

Tu ce vei face în 2020?

Ne mișcăm repede într-o lume tot mai aglomerată în care se nasc rapid nebănuite oportunități. ”Ce știm despre ziua de mâine este că va fi diferită. 91% din Internet este video. Facebook este a treia țară din lume, în fiecare oră se vând 4.000 de telefoane inteligente prin care oamenii au acces la informație, în fiecare zi se pun 2 miliarde de întrebări pe google – aceasta este dinamica în care trăim. 65% din meseriile din 2020 nu există azi, așa că trebuie să ne pregătim copiii pentru locuri de muncă care nu au fost încă inventate pentru a rezolva probleme ce azi nu există, cu tehnologii care nu au fost descoperite”,  ne spune profesor Radu Jugureanu, directorul departamentului AeL eContent din SIVECO Romania.

Și totuși, ceva se mișcă. Dacă acum câțiva ani nu știam ce înseamnă eLearning, acum auzim tot mai des acest cuvânt. ”eLearning este un proces, mai degrabă decât un produs. Cei mai mulți văd doar tehnologia, dar în spatele ei sunt procese, oameni și o cultură didactică specifică”, spune prof.Jugureanu.Învățământul își schimbă fața, se modernizează pentru că nu mai poate să ignore impactul tehnologiei. Din acest an copiii care vor face meseriile de mâine vor învăța după manuale noi, îmbogățite cu varianta lor digitală. E o altfel de învățare, centrată pe creativitate, pe colaborare. Practic, se schimbă paradigma învățării. ”Să știi, să înțelegi, să aplici, să sintetizezi, să evaluezi – asta înseamnă învățare”, spune profesorul Jugureanu, omul care conduce singura echipă din lume care a făcut o performanță de neegalat.

Echipa lui de programatori - oameni tineri, pricepuți și ambițioși - a fost premiată la o competiție de top, cunoscută în lumea întreagă - World Summit Award în 2005 și 2013. O dată pentru cel mai bun conținut educațional și o dată pentru un proiect dedicat școlilor speciale. Profesorul a stat 6 luni alături de copiii cu dizabilități pentru a le înțelege nevoile: ”A fost o experiență extraordinară faptul că am putut să-i ajutăm și am creat alături de o întreagă echipă – cercetători în psihopedagogie, profesori, logopezi, programatori, designeri, experți în educație – lecții pe care să le înțeleagă și care să-i atragă”.

Acum, cu aceeași echipă câștigătoare, profesorul Jugureanu merge mai departe. Manualele digitale reprezintă noul pas, un proiect care promite să culeagă noi distincții. 

Un nou mod de învățare pentru copiii născuți în deceniul digital

Manualele digitale aduc lucruri noi. Nu mai există secvențialitate în procesul de învățare, ci există imersiunea copilului în povestea cărții. Aceste manuale digitale se vor regăsipe manualplusdigital.ro, un site recent lansat, unde profesorii află informații utile de la autori și specialiști în educație, reuniți în Clubul Dascălului Modern (www.manualplusdigital.ro). Manualele în format tipărit, îmbogățite cu varianta digitală, la fel și caietele de lucru care potențează învățarea, vor face școala mai atractivă. Echipele de la  Editura Litera și SIVECO care au lucrat la acest proiect important sunt convinse că profesorii, părinții și copiii le vor primi cu mare drag pentru că aduc jocul în procesul de educație.

La fel de atractivă este și învățarea bazată pe sistemul 3DImmersive, un sistem inovator de realitate virtuală care permite utilizatorilor să interacționeze cu obiecte 3D, cu ajutorul unui stilou interactiv ce poate înlocui practic orice instrument din lumea reală. Imaginile sunt proiectate în spațiu deschis.

O tabletă cât o masă strânge laolaltă copiii într-un proiect original. Ajutați de cunoștințele lor în fizică, chimie, matematică, ei construiesc un oraș virtual. Acesta nu mai este un proiect de o oră, este un proiect de câteva săptămâni, luni, în care copiii construiesc împreună ceva. Pentru asta exista niște ecrane foarte mari, multi-touch, prin care elevii pot opera cu obiecte reale și virtuale. Sistemul de învățare colaborativă MultiTouch este déjà  implementat în România și este cel mai premiat proiect românesc - a luat medalia de aur la International Project Management Awards, la eLearning Awards pentru creativitate și alte multe premii internaționale. ”Proiectul Multi-touch încearcă să schimbe paradigma unui învățământ care este bazat pe concurența competițională, ceea ce facem și noi acum când dăm note copiilor. În lumea modernă avem colaborare, nu competiție”, adaugă prof.Radu Jugureanu.

eLearning, eContent, manuale digitale, MultiTouch, 3DImmersive - sunt cuvinte pe care acum câțiva ani nici nu le rosteam, dar care azi au intrat în vocabularul copiilor ce se vor pregăti pentru meseriile viitorului.