Tehnologiile care revoluționează cunoașterea

Tehnologiile care revoluționează cunoașterea. Şcoala are misiunea dificilă de a se reinventa

Vineri, Martie 21, 2014

Cu Augmented Reality, cu ajutorul manualelor digitale şi a conţinutului interactiv pluridisciplinar, accesate pe dispozitive multi-touch, tablete sau în tehnologie 3D, şcoala poate surmonta decalajul existent în acest moment între lumea digitală, în care copiii stăpânesc comunicarea

România are cea mai mare bibliotecă de conţinut educaţional din Europa, cu peste 3.700 de lecţii multimedia dezvoltate de SIVECO, cu peste 21.000 de obiecte de învăţare reutilizabile, pentru 21 de discipline. Obiectele de învăţare reutilizabile (Reusable Learning Objects) sunt dezvoltate pentru a fi incluse în lecţii pe tablete, laptop, computer sau chiar telefon,  modificând total configuraţia clasei, mutând accentul de pe profesor, pe elev.


Învăţarea, revoluţionată de sistemele multi-touch

Sistemele de tip multi-touch reprezintă interfaţa în interacţiunea noastră cu lumea digitală, iar lecţiile desfășurate cu ajutorul acestor instrumente și conţinuturi interactive au un real succes, deoarece îmbină toate elementele ce duc la o învăţare eficientă.

În loc de tastatură şi mouse sau de manipularea ecranului cu un singur deget (ca în cazul echipamentelor touchscreen), sistemele multi-touch sunt capabile de o interacţiune mult mai naturală. Conţinutul educaţional poate fi astfel controlat cu toată palma, cu mai multe degete, de către unul sau mai mulţi utilizatori în aceaşi timp. Colaborarea între elevi şi profesori se îmbunătăţește vizibil, elevii deprind obișnuinţa să lucreze în echipă, sunt motivaţi să experimenteze, făcând trecerea de la învăţarea bazată pe memorare la cea bazată pe descoperire şi construire a cunoaşterii.

Proiectul "Proces educaţional optimizat în viziunea competenţelor societăţii cunoaşterii", unic în România, a fost implementat de către Ministerul Educaţiei Naţionale, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanţare Externă, în parteneriat cu SIVECO Romania şi Universitatea Naţională de Apărare "Carol I". Este cel dintâi proiect mondial care oferă o abordare integrată pentru tehnologia de tip multi-touch, inovatoare și transdisciplinară, în cadrul procesului de predare – învăţare, cu impact direct asupra a 40.000 de elevi și profesori români.


Filme 3D în sala de clasă

România este prima ţară din lume care a creat conţinut educaţional 3D care nu necesită ochelari speciali, fiind proiectat pe ecran autostereoscopic. Software-ul dezvoltat de experţii SIVECO permite unui grup întreg de persoane să studieze imagini în spaţiu, animaţii şi clipuri video din perspective şi de la distanţe diferite, fără a apela la ochelarii speciali, care sunt incomozi pentru copii.

Imaginaţi-vă implicaţiile acestei tehnologii în studierea geometriei ori a fizicii! Sau uşurinţa cu care elevii care au beneficiat de conţinut educaţional 3D vor folosi mai târziu, în profesiile lor, cele mai moderne tehnologii care să îi ajute să proiecteze clădiri, avioane, chiar şi haine sau decoraţiuni. Profesorul Radu Jugureanu, director al Departamentului AeL eContent în cadrul SIVECO Romania, spune că "rolul nostru, ca educatori, este să pregătim tinerii să lucreze în locuri de muncă ce astăzi nu există, cu tehnologii care nu au fost încă inventate, pentru a rezolva probleme despre care astăzi nu ştim că sunt probleme."


Manualele digitale, la fel de atractive ca jocurile pe computer

Hârtia se transformă în imagine, lecţiile capătă sunet şi culoare, simulările incită imaginaţia, temele devin adevărate provocări contra cronometru. Lecţiile nu sunt simple pdf-uri transpuse pe ecran, ci sunt însoţite de secvenţe audio, video, animaţii, simulări, activităţi în laboratoare reale sau virtuale, un e-portofoliu în care pot fi salvate temele şi încercările elevilor.

Abecedarul, istoria, fizica şi geografia sunt primele manuale digitale pentru elevii claselor I - XII realizate de SIVECO în parteneriat cu  psihopedagogi, specialişti în proiectarea învăţării, programatori, graficieni şi designer şi profesori de mare valoare din învăţământul românesc.

Manualele au fost create în baza curriculei nationale pentru fiecare disciplină în parte, fiind îmbunătăţite prin găzduirea pe tabletă şi prin utilizarea tuturor aplicatiilor şi a facilităţilor pe care aceasta le pune la dispoziţia utilizatorului. Copiii sunt deja familiarizaţi cu utilizarea tabletei şi a tehnologiei touchscreen, ceea ce îi face să adopte noile manuale cu entuziasmul cu care primesc un joc nou.


Cunoaşterea poate deveni o pasiune pe viaţă

O provocare la fel de mare precum crearea conţinutului educaţional pentru copiii vremurilor digitale este instruirea profesorilor pentru a folosi eContent, o instruire ce trebuie asumată pentru tot restul vieţii. În cadrul proiectului Sistem Educaţional Informatizat (SEI), implementat între 2001 şi 2008, peste 5 milioane de beneficiari au primit acces la educaţie digitalizată, iar 140.000 de profesori au fost instruiţi în folosirea mai multor modele de predare, care nu existau în clasa tradiţională.

Expertiza SIVECO în dezvoltarea şi implementarea de proiectele majore, naţionale, implică proiecte desfăşurate şi pentru alte instituţii publice româneşti, precum Ministerul Agriculturii, Ministerul Sănătăţii, Ministerul pentru Societatea Informaţională, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Ministerul de Finanţe.

Învăţarea colaborativă asistată de cele mai recente tehnologii informatice, aşa cum sunt tehnologia multi-touch, manualele digitale pe tabletă sau Immersive 3D, se numără printre cele mai promiţătoare inovaţii în demersul de îmbunătăţire a procesului de cunoaştere. O abordare care încurajează elevii să lucreze în echipă pentru rezolvarea exerciţiilor şi proiectelor, combină cunoştinte din mai multe discipline şi demonstrează că şcoala poate fi atractivă pentru elevi, iar aventura cunoaşterii se poate transforma în pasiune pentru întreaga viaţă.


Sursa: www.realitatea.net