Sistemul Integrat de Administrare şi Control - IACS
Sistemul Integrat de Administrare şi Control (IACS – Integrated Administration and Control System) implementat la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) realizează gestiunea completă a plăţilor pe suprafaţă pentru fermieri, din fonduri europene şi naţionale.
Modulele sistemului
- Modulul Captare Date
- Modulul Control Administrativ
- Modulul Control pe Teren, acoperind funcţionalităţile referitoare la controlul clasic pe teren şi respectiv prin teledetecţie
- Modulul Calcul Plăţi
- Modulul Autorizare Plăţi
Principalele activităţi acoperite de funcţionalităţi
- Preluarea datelor aferente cererilor de sprijin de la fermieri, în cadrul fiecărei campanii de plăţi
- Verificarea eligibilităţii
- Verificarea cererilor de sprijin
- Verificarea încrucişată a parcelelor
- Analiza de risc (bazată pe criterii predefinite)
- Controale pe teren
- Verificarea datelor aferente controalelor prin teledetecţie
- Calculul plăţilor şi a penalităţilor asociate (daca este cazul)
- Autorizarea plăţilor
Sistemul informatic integrat al APIA şi IACS realizează
- evidenţa fermierilor, a fermelor şi a exploataţiilor agricole
- calcularea şi autorizarea plăţilor pe fermă, inclusiv activităţile de control al calităţii şi de audit
- executarea efectivă a plăţilor către fermieri
- contabilizarea plăţilor - proceduri contabile standard pe baza conturilor de venituri şi cheltuieli
- modificarea în aplicaţie a formatului de printare a hărţilor pentru fermieri, atât pe bloc fizic, cât şi pe fermier
- extinderea modulelor de gestiune a schemelor de comerţ exterior - licenţe de comerţ, restituţii, calcul şi eliberare garanţii, dezvoltarea setului de rapoarte licenţe comerţ - import-export
- extinderea modulelor care implementează schemele de intervenţie privind achiziţia, depozitarea publică, depozitarea privată şi vânzarea, precum şi dezvoltarea modificărilor de funcţionalitate - licitaţii vânzare-achiziţie
- gestionarea în sistemul IT a plăţilor privind măsura de sprijin pentru ajutor financiar în programul apicol
- gestiunea şi urmărirea plăţilor din schemele naţionale pentru acordarea de sprijin financiar
- extinderea managementului avansurilor şi garanţiilor
- gestiunea şi urmărirea debitelor rezultate din plăţile pe schemele naţionale
- extinderea corespunzătoare a managementului resurselor umane şi salarizarea personalului
- gestiunea şi urmărirea plăţilor din schemele europene
Sistemul asigură compatibilitatea între schemele naţionale de sprijin pentru fermieri şi schemele de sprijin ale Uniunii Europene, şi implică
- evaluarea a 1.670.000 blocuri fizice agricole
- procesarea a peste 1.200.000 cereri de subvenţii depuse de fermieri în fiecare an
- înregistrarea a 1.450.000 fermieri în baza de date
- instruirea a peste 750.000 de utilizatori externi şi a aproximativ 5.000 de utilizatori interni (angajaţi ai APIA)
- 5 miliarde euro valoarea subvenţiilor plătite fermierilor în campaniile 2007-2013
- gestionarea informaţiilor în 261 centre locale APIA, 42 centre judeţene APIA, în care au depus cereri fermierii arondaţi acestor centre